torstai 2. helmikuuta 2023

Miksi Uusi Suomi harjoittaa sananvapauden kaventamista blogialustoillaan?

 

Olinhan minä törmännyt tähän jo aiemminkin, vaan se ei ollut tullut kunnolla omalle kohdalleni kuin vasta eilen.

Mitä sitten tapahtui?

Kirjoitin - täytyi olla keskiviikkona - Uuden Suomen blogiini puheeni keskiviikon mielenosoituksesta translakia vastaan Eduskuntatalon portailla. No, jonkun aikaa kirjoitukseni sai siellä olla ja sitä jopa kommentoitiin ja siitä tykättiinkin. Jaoin kirjoitustani ainakin Kristillisdemokraatti Mirja Kolehmainen facebook- sivulleni saadakseni sille lisää lukijoita.

Eilen sitten mennessäni Uuteen Suomeen, yllätys yllätys, tekstini olikin poistettu sieltä!? Jonkin ajan päästä yritin kirjautua sivulleni ja sain vastaukseksi, että käyttäjätilini on poistettu Uuden Suomen tai ylläpidon toimesta.

Sain kuitenkin laitettua palautetta Uuteen Suomeen. Soitinkin yhteen numeroon ja sain sieltä ohjeita. Ohjeistuksessa oli mielestäni, että vastauksen saamisessa voi mennä aikaa, sillä heille tulee paljon palautetta tms. En siis ole vielä saanut sähköpostiini vastausta siitä, miksi kirjoitukseni poistettiin. Eihän siinä paljoa tarvitse arvailla MIKSI se poistettiin. Transsukupuolisista ja muista seksuaalivähemmistöistä kirjoittaminen ei liene sallittua tai sanotaan, että on sallittua, mutta Uuden Suomen normien mukaisesti. Mitään mikä koetaan kritiikiksi, ei saa sanoa, vaikka sen sanoisi kuinka ystävällisesti tahansa.

Tälläinen on Uusi Suomi. Ja sitä se on ollut jo useita vuosia. 

Toimittaja Ivan Puopolo on tehnyt hiljattain tästä youtube kanavallaan ohjelman, jonka linkitän tähän. Kannattaa kuunnella. Se ei kestä kuin jotain 12 minuuttia.


Miksi siis Uusi Suomi harjoittaa sananvapauden kaventamista blogialustoillaan? Sitähän tämä on. Onko toimittajat peloiteltu vai pelkäävätkö he loukkaavansa liikaa vaikkapa transihmisten tunteita? Kyllä translaista täytyy voida puhua kiihkottomasti sananvapauden nimissä. 

Sen todellisen syyn tietävät tietenkin ainoastaan Uuden Suomen blogin ylläpitäjät ja toimittajat. Pitäisikö siis seuraavaksi kirjoittaa heille suoraan? Mahtaisiko saada vastauksen? Mutta toisaaltahan mä jo kirjoitin, kun laitoin palautetta siitä, miksi kirjoitukseni poistettiin. 

Siihen vastausta odottaen ja toivoen, että vastauksena olisi jotain muutakin kuin ympäripyöreää, että kirjoitukseni rikkoi yhteisönormeja. Haluaisin selityksen sille, millä lailla se on rikkonut yhteisönormeja, jos siis se on syynä.

Ps.Tästä pääset lukemaan tuon poistetun kirjoitukseni. Se löytyy tästä minun omasta Mirja Kolehmainen blogistanikin:

https://mirjakolehmainen.blogspot.com/2023/02/puheeni-mielenosoituksessa-translakia.html


Puheeni mielenosoituksessa translakia vastaan eduskuntatalon portaikolla 1.2.2023

 

Kiitos, että olet tullut paikan päälle osoittamaan mieltä tätä järjetöntä translain uudistusta vastaan!

Miksi olen mukana tässä mielenosoituksessa?

Ensinnäkin "Translaki on tuomassa muutoksen myös vanhemmuuden käsitteeseen. Isyys ja äitiys eivät jatkossa ole sukupuolisidonnaisia, vaan lapsen synnyttänyt voi muuttaa nimikkeensä isäksi ja lapsen siittänyt voi muuttaa nimikkeensä äidiksi.
Yhteiskunnan perusta tulee murtumaan."
- Sanan- ja uskonnonvapaus ry:n twitter julkaisusta -

Olen huolissani naisena siitä, että alunperin mieheksi syntynyt voisi tulla uimahalleihin ja naisten vessoihin. Olen huolissani myös monien lasten ja nuorten puolesta tässä samassa asiassa.

Minua ihmetyttää se porsaanreikä laissa, että kuka tahansa - ei ainoastaan transsukupuoliset ihmiset - voisivat pelkällä ilmoituksella päättää muuttaa sukupuolta???

Mitä tulee lapsiin ja nuoriin, heidät tulee säästää tältä translailta! Kuinka on mahdollista, että moni asia, johon tarvitaan vanhempien suostumus, olisikin nyt nuoren tai jopa lapsen oma suostumus? Eikö tässä hälytyskellojen pitäisi jo soida ja lujaa! Kuinka paljon lasten ja nuorten päät menevätkään sekaisin tällaisesta. Kuka maksaa laskun ja ottaa tästä vastuun?

Myös:

"Transaktivistit käyttävät termiä pakkosterilointi, joka ei todellisuudessa pidä paikkaansa. Yhtään transihmistä ei ole pakkosteriloitu, vaan lisääntymiskyvyttömyyden pystyy todistamaan hormonihoidolla. Tämän voi halutessaan purkaa, jolloin lisääntymiskyky palautuu. Pakkosterilointitermiä käytetään vetoamaan ihmisten tunteisiin."

LOPUKSI:

Kaikki transihmiset eivät ole itsekään translain uudistuksen puolella. Eikö tämänkin pitäisi jo kertoa paljon lain heikkouksista.


sunnuntai 10. lokakuuta 2021

Tekojen aika on nyt!

Hoitajapula koskettaa edelleen akuutisti koko maatamme. Mitä hallituksessa ja eduskunnassa on tehty hoitajapulan poistamiseksi? Ei enää riitä, että pidetään kauniita puheita siitä, kuinka hoitajamitoituksista täytyy pitää kiinni, jos käytäntö on toinen. 

Siis itsellä on rehellisesti sellainen olo, että asian vaan annetaan olla ja katsotaan, mitä tapahtuu. Olenko ainut, josta vaan tuntuu siltä, että asialle ei oikeasti tehdä mitään.

Minun mielestäni paras tapa hoitaa tätä asiaa, on laittaa työpaikoilla asiat kuntoon niin, että työntekijät jaksavat siellä olla, eivätkä uuvu ja kaikkoa muihin tehtäviin. Hyvä palkkakaan ei estä uupumasta, vaikka palkkataso onkin saatava vastaamaan työn kuormittavuutta. 

Tekojen aika on nyt.  








keskiviikko 15. syyskuuta 2021

Ehdotukseni hoitajapulan poistamiseksi

Hoitajapula koskettaa akuutisti koko maata ja pääkaupunkiseutua. Tämä ei voi jatkua samanlaisena. Tilanne on monin paikoin kestämätön. 

On hälyyttävää, että miltei jokainen alle kolmekymppisistä hoitajista on miettinyt jo alan vaihtoa.
https://yle.fi/uutiset/3-12092208

Tämä kertoo paljon siitä, että työoloja ei olla saatu monilla paikoilla sellaisiksi, joissa hoitajat sitä jaksavat tehdä. Väitän, että työoloja parantamalla saadaan positiivisia muutoksia aikaan. Kyse onkin siitä, riittääkö siihen tahtotila. 

Ehdotan, että sosiaali- ja terveydenhoitoalalla sitoudutaan seuraaviin keinoihin, että hoitajapula saadaan poistetuksi/minimiin:

Työn organisointi,
hyvä johtajuus,
työssä jaksaminen,
vaikuttaminen omaan työhön,
riittävästi työntekijöitä ja sijaisia,
palkkaus,
selkeä työnkuva,
hyvä työilmapiiri,
vakituinen työsuhde 

Toteutus? Tahtotila muutokseen.





sunnuntai 7. helmikuuta 2021

Kuntavaaliehdokkaan tulee irtisanoutua vihapuheesta

Helena Petäistö nosti esille 29.1.2021 Maaseudun tulevaisuudessa Lauri Nurmen kirjoittaman, syksyllä ilmestyneen elämäkertakirjan Jussi Halla-ahosta, Jussi Halla-aho - Epävirallinen elämäkerta, Into Kustannus. 

Halla-aho käyttää nimityksiä "neekeri", "ählämi" sekä juutalaisten kansanmurhasta, holokaustista, nimitystä "holohölinä". Kenestäkään ihmisestä tai kansanryhmästä ei tule käyttää tuollaisia nimityksiä ja varsinkin vaikuttavassa asemassa olevalta henkilöltä tulee vaatia vieläkin tiukempaa seulaa siinä, mitä voi sanoa.

Demokraatti 15.10.2020 kirjoittaa seuraavaa:"Halla-aho kuului Suomen Sisun hallitukseen aikana, jolloin järjestö jakoi juutalaisvastaista sisältöä ja sisulaisten lukupiirissä perehdyttiin muun muassa Hitlerjugend-ideologi Helmut Stellrechtin teokseen Usko ja teot vuodelta 1938.

"Juutalainen on epärehellinen. Hän on sellaiseksi syntynyt ja pysyy läpikotaisin luihuna. --Hänen juurimisensa pois Saksasta on ylin laki." Stellrecht kirjoittaa kirjassaan."

Pidän Halla-ahoa älykkäänä ja viisaana poliitikkona. Senvuoksi onkin ihmeellistä, että hän ei ole näistä sanomisistaan irtisanoutunut. En ainakaan itse muista sellaista nähneeni ja kuulleeni. Tässä jää epävarmuuteen siinä, ajatteleeko Halla-aho edelleen näin kuin aikaisemmin vai onko muuttanut ajatteluaan. Vai onko tarkoituskin, imagon kannalta, että ihmiset jäävät tästä epätietoisuuteen.

Entä mikä on perussuomalaisten kanta juutalaisiin ja holokaustiin? Asia on merkityksellinen jo siksi, että kaikelle antisemitismille ja vihapuheelle tulee olla ehdoton stoppi. Ei koskaan enää. 

Tulevilta kuntavaaliehdokkailta olisikin hyvä vaatia irtisanoutumista kaikesta antisemitismistä sekä rasismista. 

"The Holocaust did not begin with killing, it began with words."



torstai 21. tammikuuta 2021

Vieläkin Helsinki- lisästä

Kotihoidon tuen päälle maksettava Helsinki- lisä on saatava takaisin! Oli todella väärin ja pidemmän päälle ajattelematonta poistaa se.

Nykyisin kotihoidontuen Helsinki- lisää saa kahteen ikävuoteen saakka, mutta jatkossa sitä myönnettäisiin vain yhteen ikävuoteen asti 1.6.2021 alkaen. Kyseessä on merkittävän lisän poistaminen, sillä Helsingissä on niin kallista asua jo muutenkin.

Lisännee lapsiperheköyhyyttä Helsingissä. Entä kuinka päiväkodit pystyvät ottamaan lisää lapsia? Laatu päiväkodeissa ei saisi kärsiä lasten mahdollisesta lisääntymisestä niissä ( Yle 12.11.2020 ). Saadaanko riittävästi koulutettua väkeä päiväkoteihin töihin, kun nyt jo on vaikeuksia pätevän henkilökunnan saamisessa.

Professori Liisa Keltikangas-Järvinen toteaa 21.3.2012 Suomen kuvalehdessä mm seuraavaa:"Tutkimusten mukaan liian varhaiset ryhmäkokemukset voivat vahingoittaa lapsen stressinsietokykyä. Asia on merkityksellinen siksi, että stressinsietokyky kehittyy kolmen ensimmäisen elinvuoden aikana ja tuo taso säilyy aikuisenakin." Aikuisiässä hyvä stressinsietokyky on yksi olennainen tekijä, että jaksaa nykypäivän työelämän vaatimuksia. 

Myös lastenpsykiatrian dosentti Jari Sinkkonen on sen kannalla, että alle 3- vuotias ei tarvitsisi varhaiskasvatusta. Hän toteaa että "...mitä pienempi lapsi on, sitä rajallisempi on hänen kykynsä luoda ja ylläpitää useita samanaikaisia kiintymyssuhteita ( Suomenmaa 4.3.2017 )."

Kotihoidon tuen päälle maksettava Helsinki- lisä lisää valinnanvapautta niiden perheiden osalta, joilla on mahdollisuus hoitaa lapsiaan kotona. Kuitenkaan ei ole tarkoitus luoda vastakkainasettelua varhaiskasvatuksen ja kotona hoitamisen välillä. Molempia tarvitaan. On perheitä, joilla ei yksinkertaisesti ole mahdollista jäädä hoitamaan kotiin pieniä lapsiaan. Ja on perheitä, jotka ovat tilanteessa, jossa tarvitsevat tukea lapsilleen varhaiskasvatuksessa. Perheet ovat siis ne, jotka tekevät sen valinnan varhaiskasvatuksen ja kotihoidon väliltä. Tuetaan heitä tämän valinnan tekemisessä! 



sunnuntai 10. tammikuuta 2021

Yksinäisyyden ja syrjäytymisen ehkäisemisestä

Yksinäisyys ja syrjäytyminen koskettaa kaikenikäisiä. 

Panostaminen varhaiskasvatukseen on tehokas keino köyhyyden ja syrjäytymisen torjumisessa ( KD:n kuntavaaliohjelma 2021 ). 

Lasten keskinäisten vuorovaikutustaitojen ja tunnetaitojen harjoittelu on tärkeä osa varhaiskasvatusta.

Kiusaamiseen kaikenikäisenä tulee puuttua heti! Kiusaamisesta jää usein elinikäiset arvet ja se voi yhtenä tekijänä olla laukaisemassa erilaisia psyykkisiä häiriöitä.  

https://www.laakarilehti.fi/ajassa/ajankohtaista/koulukiusaaminen-nakyy-aikuisuuden-psyykkisena-oireiluna/

Monet mielenterveyden häiriöt alkavat jo lapsena tai nuorena. Sote- uudistuksen myötä mielenterveys- ja päihdepalveluiden täytyy pysyä lähellä asiakasta. 

Seurakunnat ja järjestöt mm Helsinki Missio tekevät arvokasta työtä yksinäisyyden ehkäisemisessä. Useilla seurakunnilla on toimintamuotona ystäväpalvelu, joihin suosittelen lämpimästi menemään mukaan, jos haluaa auttaa nimenomaan jotakuta yksinäistä. Tehdään yhteistyötä seurakuntien ja muiden kolmannen sektorin osaajien kanssa. 

Jokainen meistä voi ystävällisesti tervehtiä naapuria, vaihtaa muutaman sanan, lähettää postikortin tai soittaa läheiselle. 

Lapsiperheköyhyys aiheuttaa syrjäytymistä. Jos perheellä ei ole varaa lasten ja nuorten harrastuksiin ja älykännyköihin, lapsi ja nuori voi jäädä kaveripiirin ulkopuolelle ja tämä aiheuttaa yksinäisyyttä. Ja yksinäisyys lisää syrjäytymisriskiä. 

https://www.julkari.fi/bitstream/handle/10024/90826/URN_ISBN_978-952-245-6908.pdf?sequence=1

Syrjäytymistä voi ehkäistä myös hyvällä asuntopolitiikalla. Helsingissä ja pääkaupunkiseudulla on aivan liian kallista asua. Helsinkiin tulee saada riittävästi edullisia asuntoja.

Tässä hajanaisesti jälleen ajatuksia yksinäisyydestä ja syrjäytymisestä. Pidetään näitä asioita esillä ja toimitaan kukin omien mahdollisuuksien ja kykyjemme mukaan näiden asioiden ehkäisemiseksi. Vaikkapa näin mielipiteen välityksellä. 

                                      








Edelleenkin rasismista

  Rasismi ja samoin äärioikeistolaisuus puhuttaa itseäni jälleen.  Katsoin eilen Areenasta 3- osaisen norjalaisen dokumentin Miten Philip ra...