lauantai 20. kesäkuuta 2026

Edelleenkin rasismista

 Rasismi ja samoin äärioikeistolaisuus puhuttaa itseäni jälleen. 

Katsoin eilen Areenasta 3- osaisen norjalaisen dokumentin Miten Philip radikalisoitui? Dokumentti valottaa taustoja, mitkä johtivat Philip Manshausin ampumaan sisarpuolensa ja tämän jälkeen hyökkäämään moskeijaan, jossa oli tarkoitus ampua mahdollisimman monta muslimia.

https://areena.yle.fi/1-51013326

Sitten toisenlaiseen tapaukseen.

Kun olin katsonut dokumentin, menin viestipalvelu X:ään ja näin siellä julkaisun, jossa kommentoitiin kriittisesti kansanedustaja Pekka Aittakummun ( PS ) videojulkaisua, jossa hän toivottaa hyvää juhannusta. Videolla Pekka Aittakumpu kertoo ajatuksiaan pridelipusta, jollainen hänellä on kädessään ja sanoo mihin tällainen lippu lopulta kuuluu, ja laittoi sen roskikseen.

Poliisinakin toimineen Lauri Nikulan julkaisu viestipalvelu X:ssä.


Videolta voi jokainen katsoa, mitä mielikuvia se herättää. Iso osa hehkuttaa tätä videota, mutta itse en kuulu heihin. Kansanedustaja Pekka Aittakumpu on myös pappi, mikä asettaa vielä enemmän velvollisuuksia sen suhteen, mikä on sopivaa käyttäytymistä ja mikä ei. 
Voi myös pohtia, miksi juuri Perussuomalaiset ovat näissä rasismikohuissa yliedustettuina. Käytän ihan suoraa ilmaisua rasismi tästä toiminnasta, sillä sellainen tämä selvästikin on. 

Ja kyllä, en kannata lapsille ja nuorille hormonihoitoja, en Setan läsnäoloa päiväkodeissa ja kouluissa enkä muutenkaan Pride- aatteen tuputtamista. Mutta se, miksi näen tämän selvästi ongelmallisena toimintana, on se, kuinka tässä toimitaan. Kuvataan video, jonka tiedetään herättävän tunteita ja sitten vielä jaetaan se kaikkien nähtäväksi eri somen kanaviin. Lisäksi tämäkin video on nähtävänä vielä youtubessakin. Tämä on loukkaavaa sateenkaari- ihmisille. Pekka Aittakummulla, niinkuin meillä kaikilla muillakin, on sananvapaus, mutta missä se raja menee, niin mielestäni siinä, kuinka toimitaan. Ja tässä on toimittu mielestäni avoimen rasistisesti. Ehkä on niin, että Pekka Aittakumpu ja moni muu ei enää näe rajaa siinä, mikä on rasismia ja mikä ei. Tämä lienee tarkoituskin. Sanotaan ja tehdään asioita, jotka yhä enemmän menevät sellaisiksi, jotka suuri yleisö on valmis hyväksymään. Aluksi kokeillaan ikään kuin kepillä jäätä. Mielestäni Perussuomalaisten kohdalla raja on ylitetty. Itse asiassa jo aiemminkin kuin mitä tämä tapaus osoittaa. Tässä toimivat sanojen lisäksi jo teot.

Puututaan rasismiin, kun näemme ja kohtaamme sellaista. Tämän kotimaamme tulee olla turvallinen kaikille, ihan kaikille.



tiistai 9. kesäkuuta 2026

Kohtulapsen oikeudesta elämään_Takaisin Kristillisdemokraatteihin

 Laitoin maanantaina uudelleen jäsenhakemukseni KD:hen. Suurimpana syynä itselläni kokoomuksen toive saada kirjata aborttioikeus perustuslakiin ja erityisesti se, että KD puolustaa kohtulasten oikeutta elämään jo sen alkumetreiltä hedelmöityksestä saakka julkisesti ja ponnekkaasti. 

https://yle.fi/a/74-20230247

https://www.kd.fi/kd-lehti/politiikka/miten-voi-enaa-pitaa-kokoomuksen-jasenkirjaa-tai-aanestaa-puoluetta-paivi-rasanen-jarkyttyi-aborttikannasta/

https://www.kd.fi/kd-lehti/politiikka/elaman-lopettaminen-ei-ole-kenenkaan-perusoikeus-sari-tanus-sanoo/


Meidän tulee puolustaa elämää ihan sen hauraimmasta alusta saakka ihmisen viimeiseen henkäykseen saakka. KD on elämän puolella, ja niin haluan olla minäkin. 


maanantai 23. maaliskuuta 2026

Eroni Kristillisdemokraateista

 Laitoin eroanomukseni KD:lle sunnuntaiaamuna 22.3.2026. 

Erooni ei liity mitään draamaa. Syy, miksi halusin erota, on se, että KD on mukana hallituksessa, joka on tehnyt aivan liian rankkoja leikkauksia köyhiltä ja vähäosaisilta.

Toivoisin voivani vaikuttaa siellä, missä toimitaan köyhien ja huono-osaisten hyväksi. Aika näyttää, mitä se kenties kohdallani olisi. Ehkä jossain järjestössä toimimista tai tiiviimmin seurakuntaan panostamista?

Sain jonkin verran palautetta eroni tiimoilta ja haluankin jakaa tähän niistä kaksi. 

Eräs facebook- kaverini kirjoitti näin ihanasti: 

"Harmillista jos puolueesta eroamisesi on lopullinen päätöksesi. Olet luonut puolueelle aktiivisella, armollisella lähestymistavallasi positiivista, hyvää profiilia. Jään kaipaamaan nostojasi Kristillisdemokraattina."

KD:n kansanedustaja, lääkäri Sari Tanus taas laittoi minulle Kristillisdemokraatti Mirja-Leena Kolehmainen facebook- sivuni messenger- osioon mm seuraavaa:

"Hei Mirja-Leena,

Huomasin juuri, että olisit lähettänyt eropyynnön puolueen jäsenyydestä.

Voi eih... Sinun aktiivisuutesi ja panoksesi on ollut merkittävä monien tärkeiden asioiden esillä pitämisessä. Toivoisin ettet lähtisi.

Mutta voisinko kysyä, miksi olet tuollaista asiaa miettinyt ja tuohon päätynyt?

Yst. Sari Tanus"

Monta muutakin rohkaisevaa viestiä ja kommenttia sain mm Helsingin piirin puheenjohtajalta Elie El-Khourilta, sihteeri Miia Marjakankaalta sekä puoluesihteeri Mikko Rekimieheltä.

Mutta mun aikani oli nämä muutamat vuodet KD:ssä toistaiseksi. Eihän sitä tiedä tulevaisuudesta, mitä se tuo tullessaan. Ja kuten sanoin alkuun, mitään draamaa ei lähtemiseeni ole liittynyt.

Jätän tämän Kristillisdemokraatti blogini kuitenkin tänne nettiin. Facebook sivut poistin jo käytöstä sekä poistuin muutenkin KD:n facebook- ryhmästä ja whatsapp- ryhmistä. 

Haluan lopuksi lausua kiitokseni KD:lle ja kaikille sen toimijoille, ihanille ja upeille jäsenille! Kiitos näistä vuosista, jotka sain olla mukana teidän kanssanne tekemässä Kristillisdemokraattista politiikkaa. Mulla oli siihen oma tyylini ja olenkin kiitollinen, että sain toimia omana itsenäni ja omalla tavallani puolueessa. 

Helsingissä 24.3.2026.

Mirja Kolehmainen



sunnuntai 25. tammikuuta 2026

Ei koskaan enää

 Holokaustin uhrien muistopäivää ja toiselta nimeltään Vainojen uhrien muistopäivää vietetään tiistaina 27.1.2026. Päivä on kansainvälinen vuosipäivä, jolla kunnioitetaan Euroopan juutalaisten kansanmurhan eli holokaustin sekä muiden toisen maailmansodan ajan joukkomurhien uhrien muistoa. 

Lähde: Wikipedia

https://fi.wikipedia.org/wiki/Holokaustin_uhrien_muistop%C3%A4iv%C3%A4

Kävimme mieheni kanssa ensimmäistä kertaa Auschwitz-Birkenaun keskitysleirillä syksyllä 2024 Krakovan matkamme yhteydessä.


Käynti keskityslerillä oli väkisinkin vaikuttava. Onneksi tuli otettua kuvia, sillä kuvat puhuttelevat jälkikäteen. 
On järkyttävää ajatella, kuinka alunperin yhden miehen julmista ja sairaista visioista saatiin rakennettua keskitys- ja tuhoamisleirit. Kuinka ihmiset lähtivät "niin helposti" kannattamaan sankoin joukoin Adolf Hitleriä. Toki tuolloin olosuhteet olivat otolliset tällaisen diktaattorin nousta valtaan. Saksa oli hävinnyt 1. maailmansodan ja saanut siitä kolauksen. Maailmansotien välinen aika ennen 2. maailmansotaa oli taloudellisesti köyhää aikaa. Lisäksi oli työttömyyttä. Kansa oli tyytymätön monin paikoin ja levottomuudet valtasivat alaa.
Miten niin hirveä viha juutalaisia kohtaan sekä muita vähemmistöjä kohtaan voi syntyä? Täytyy olla jotain hyvin pimentynyt ihmisen mielessä. Voimme spekuloida psykologisilla syillä Adolf Hitlerin persoonasta ja miksi hänestä tuli sellainen diktaattori. Kuitenkin on tärkeää pitää yllä tietoisuutta 2. maailmansodan keskitys- ja tuhoamisleireistä, että emme unohda, mitä on kerran tapahtunut. 
Ei koskaan enää on kärsinyt tänä päivänä inflaatiota. Hamas iski Israeliin 7.10.2023 äärimmäisen brutaalilla tavalla kiduttaen ja murhaten 1139 ihmistä ja ottaen panttivangiksi noin 250 ihmistä, joista suurin osa juutalaisia.

Lisäksi antisemitismi on kasvanut niin Suomessa kuin muualla Euroopassa: 

Takaisin Auschwitz-Birkenaun keskitysleirille. Tässä vielä muutama kuva tuolta käynniltämme siellä.


Pidetään toivoa yllä ja oma sisimpämme sellaisena, että emme kylväisi sinne vihan siemeniä ketään kohtaan.
Jätän lopuksi tähän Krakovasta otetun kuvan, jossa ruusut kukkivat syyskuussa.






Edelleenkin rasismista

  Rasismi ja samoin äärioikeistolaisuus puhuttaa itseäni jälleen.  Katsoin eilen Areenasta 3- osaisen norjalaisen dokumentin Miten Philip ra...